Chi sia Tex è superfluo dirlo. A meno che non siate dei rettiliani sciichimicisti che avete vissuto in un altro pianeta fino a questo istante. Chi sia Mike Deodato Jr. forse è meglio specificarlo, perché magari alcuni non sono strettamente ferrati in termini di disegnatori americani.

In soldoni, Mike Deodato Jr. (al secolo Deodato Taumaturgo Borges Filho) è un disegnatore di origine brasiliana, attualmente in seno alla Marvel, particolarmente apprezzato per il suo lavoro sulla serie Thunderbolts, Dark Avengers e sulla recentissima saga adesso-ti-invento-un-nuovo-crossover-per-aumentare-le-vendite nota con il nome di “Original Sin”.

Oltre a questo si è dilettato anche con tanti altri fumetti, sia per DC che Dark Horse, ed è stato l’ospite di punta per Panini della passata edizione del Lucca Comics.

Ora, Tex è in giro circa da 67 anni ed è stato pubblicato anche oltreoceano, in particolare con lunga continuità in Brasile.

Sommiamo tutte queste cose e otteniamo ciò che segue: “A Deodato sarebbe piaciuto disegnare Tex.”

A Deodato sarebbe piaciuto disegnare Tex

Bellissimo, penseranno in molti, ma altrettanti avranno sicuramente notato il condizionale nella frase sopra. Eh si, perché Mike Deodato Jr. che si autodefinisce “the nicest man in the world” non ha propriamente usato dei toni pacati:

 

 

Traduzione: “Ho appena mandato un editor della Bonelli a farsi fottere. Sarò anche la persona più gentile del mondo, ma questo ha passato il limite. Addio Tex.”

e non solo, sulla sua pagina Facebook ha persino rincarato la dose.

I just told a Bonelli editor to f*** himself. I’m the nicest guy in the universe, but that madman passed all limits. The Tex drawings you saw were the last I’ll ever do. I will never draw the character again.

Traduzione: “Ho appena detto ad un editore Bonelli di farsi fottere. Sono la persona più gentile nell’universo ma questo folle ha passato ogni limite. I disegni di Tex che avete visto (e che sono in questo articolo) saranno gli ultimi che farò. Non disegnerò mai più il personaggio.”

 

L’editor in questione ha un nome e cognome e si chiama Mauro Boselli, curatore della testata dal 2012, sceneggiatore di diverse storie ed ideatore, fra le altre cose, di Dampyr insieme a Maurizio Colombo.

L’editor in questione ha un nome e cognome e si chiama Mauro Boselli.

Cosa si è rotto fra i due? Che incomprensioni ci saranno mai state?

Fortunatamente per rispondere a questa domanda ci viene in aiuto il “gentilissimo” Mike, che ha ben pensato di diffondere pubblicamente tutto lo scambio di e-mail fra lui e il suo possibile datore di lavoro (cosa se non erro illegale), ed in soldoni quanto leggerete di seguito può essere riassunto nel seguente modo:

La conversazione, che è stata censurata relativamente a nomi, numeri di telefono e cifre, inizia il 6 novembre. Deodato ripete la dichiarazione d’amore per Tex che aveva rilasciato a Fumettologica. Boselli gli consiglia di iniziare con degli studi “seri” sui personaggi principali (Deodato aveva infatti fatto delle illustrazioni sulla sua pagina ufficiale a scopo di divertimento personale) e si offre di inviargli una partita di fumetti di Tex come riferimento. Ma le illustrazioni di Deodato non vanno bene, perché mancano degli studi a figura intera dello stesso personaggio e dei suoi comprimari. La discussione prosegue, e i toni si accendono, fino ad arrivare a uno scambio di insulti davvero pittoresco.

texDeo1

Di seguito le varie e-mail, rigorosamente in senso cronologico ed esattamente come sono state pubblicate da Deodato, se volete la traduzione la trovate qui:

Mike Deodato:

First of I wanted to apologize for missing our meeting on Saturday in Lucca. I was very sick, sorry. It was the first time in almost thirty years travelling that I missed a day in a convention I was attending.
As our commom friend xxxxxxxx may have already told you I’m a big fan of western and would love to have the chance of working in a Tex story someday.

So please, tell me: Who do I have to kill to get that?

 

Mauro Boselli:

don’t worry! First of all, you have to draw the studies, or model sheets, or what you’re gonna call them, of the main characters of the series: Tex Willer, Kit Carson, Kit Willer and Tiger Jack, Do you know them already? Do you want me to send you a dozen or more books of Tex? Let me know as soon as possible.

 

Mike Deodato:

Here is my Tex study, Mauro. Will do the rest of the gang as soon as I get more free time from Marvel.

 

Mauro Boselli: 

It’s beautiful, but not enough nor very useful.

You must draw a REAL model sheet (face, body, static, action, with horse, front, profile)

not an illustration like this one. I can’t understand your interpretation of the character.

Sorry

 

Mike Deodato:

No problem, Mauro.

If not much trouble, can you send me via email a couple of examples of some Tex model sheet previously done by others?

I wanna make sure to get it right this time.

 

Mauro Boselli: 

Sorry, we don’t keep them. Take your time.

 

Mike Deodato:

Done!

 

Mauro Boselli: 

Wow! You work really fast… and well!

I’m impressed with your technique and style, notwithstanding some freedom of interpretation. Do you draw only in “mezzatinta”? The director Macheselli has some perplexiity about that. We don’t do Tex that way, but it could be in COLOURS…

Can you call me by phone tomorrow in the morning ? Where do you live, by the way?

 

Mike Deodato:

Happy you like it, Mauro. I work in a range of styles. I wanted to emulate Milazzo’s on those samples. If you don’t want “mezzatinta” I can do it in pure black, no problem. My original style is usually way more straight and way less loose, but I thought it would be more suited to the story if I loosen up.

I live in Brasil, so it is 4 hours difference for less here. It is 7:47 in the morning here right now.

I can call you, yes, what is your phone number? mine is (55 Brasil code) 83 xxxxxxxx

 

Mauro Boselli:

All right. NOT TODAY. Call me TOMORROW in the morning at EIGHT. It will be noon for me.

0039 xxxxxxxxxx

 

Mike Deodato:

Sorry for taking so long to answer, Mauro. After a lot of talking Marvel finally gave me permission to draw that Tex story if you are still interested.

Marvel work has priority, so it will take a long time for me to finish it, since I’d be working on it only during my free time. It may take a whole year or six months, hard to predict since I don’t know the volume of work coming ahead from MArvel (In normal conditions I’m pretty quick: I finished the last issue of Original Sin – a 30 page story – in 30 days ).

Best wishes and happy Holidays!

Mike

 

Mauro Boselli:

Well, glad to hear that. Let’s talk about it after the holidays. I’ll be back after January the 6th. Maybe we’ll start with a couple of pages just to warm over, see where it goes . I’m busy with many projects now and I can’t begin at once, I think I can free myself a little around February if it’s okay for you-

It remains anyway to discuss the question of payment and we’ll talk about that by phone after the holidays. IF you work on this project, you’ll have to do pencils, inks AND colours for a much lesser sum than that you receive from Marvel. Think it over. Maybe you are not going to agree , in the end!

Happy Holidays!

 

Mike Deodato:

February is fine by me, Mauro!
Happy Holidays!

 

Mauro Boselli:

Hi! How is it going? I just read your interview on Fumo di China!

 

Mike Deodato:

Hi, Mauro!
Almost as busy as you, specially with all of these Marvel universe changes lately.
Dunno what I said in that interview, it was probably one of the dozens I gave at Lucca.

How about you, man, still busy?

 

Mauro Boselli:

ALWAYS busy. Bu I vaguely remembered our conversations. What I don’t remember is if we had decided anything…

 

Mike Deodato:

We talked briefly about money. You told me Bonelli, unlike Marvel, doesn’t pay royalties, which I was willing to accept it it as long as you could meet my xxx page rate.

 

Mauro Boselli:

Ah, I remember well. Please, then, STOP talking in public and on the press about your ambition to work on a Tex story. It’s not true and it’s not fair. You also told me that money wasn’t an issue, but you were not sincere.

Sorry, Mike. Bye.

 

Mike Deodato:

Wow, let’s not go crazy here, Mauro!

First, the interview you read and all the interviews I gave about the subject were before we start talking, so I was serious about it.

Second, let me refresh your memory, you told me at the end of our conversation that you would only have time for a script on February and that in the meantime I should think about the page rate since that could be an issue. I did you you asked me to do.

so to sum it up for you so you don’t forget, since you seem to have a conveniently short memory: 1- I don’t lie. 2- I don’t like your atitude. 3- I don’t want to work with you anymore – ever.

Goodbye!

 

Mauro Boselli:

Well, YOU NEVER ANSWERED the question about the page rate. And February is long gone. I had to write you,, you didn’t take the hint and only in your second e-mail you came out of the blue with THE SAME REQUEST! Nothing had changed in YOUR attitude.

Well, that sum is simply too impossibly high. You certainly know that Tex sells well, but you don’t realize that each issue has 110 pages!! We can’t pay such astronomical sums and you already knew it.

Well, I wonder who’s in good faith, here…

And, in the end, WE didn’t look for you… YOU DID!

Bye

 

Mike Deodato:

Unlike you, I AM a professional, I do not take hints, I go direct to the point. You asked me to think about what we talked in the phone, I thought, I answered your question and instead of acting like a pro and politely declined and explained your reasons, you treated me disrespectfully.

It’s a miracle you are still doing this job. I know Bonelli Editore is going through an hard time since Sergio’s death. Very bad time. Only five years ago, with Sergio alive and well, nothing like that could have ever happened. All the talents were treated with the respect that everyone deserves. Reading things like this make me sad for the state of the Italian industry.

People like you, who have no respect for others, do not deserve respect in return, so I have two words for you:

F U C K Y O U!

Mike Deodato, Jr.

 

Deodato però non ha finito qui, perché da bravo flamer ha ben pensato di bloccare su ogni social chiunque gli facesse notare che poteva averla presa male, nonostante fosse anche in parte giustificato, e che comunque una certa parte di colpa la aveva anche lui, di certo non aumentando le opinioni a suo favore, arrivando persino a minacciare di botte anche altri editor Bonelli.

Deodato però non ha finito qui, perché da ben pensato di bloccare su ogni social chiunque gli facesse notare che poteva avere avuto una reazione eccessiva

Personalmente ritengo che una ottima opinione sulla faccenda sia stata espressa da Roberto Recchioni (Dylan Dog, Orfani) sul suo blog personale (trovate l’articolo qui) aggiungo che a me pare strano che un disegnatore chieda compensi stratosferici per qualcosa per cui comunque non da garanzie specifiche di consegna, oltre alla frecciatina ai “bei vecchi tempi di Bonelli” che si poteva tranquillamente risparmiare.

La questione sta infiammando il web, almeno sulle pagine dei diretti interessati e di chi è in qualche modo legato a loro, e chi sta facendo figure sempre più magre è lo stesso Deodato, che si sta accanendo con una ferocia davvero fuori scala, portandomi a credere che ci sia una una soluzione:

Pistole. Al tramonto. Nella piazza del paese.