The Sprawl Trilogy – William Gibson


Da Wiki:
The Sprawl trilogy (also known as the Neuromancer, Cyberspace or Matrix trilogy) is William Gibson’s first set of novels, composed of Neuromancer (1984), Count Zero (1986) and Mona Lisa Overdrive (1988).The novels are set in a near-future world dominated by corporations and ubiquitous technology, after a limited World War III. The events of the novels are spaced over 16 years, and although there are familiar characters that appear, each novel tells a self-contained story. Gibson focuses on the effects of technology: the unintended consequences as it filters out of research labs and onto the street where it finds new purposes. He explores a world of direct mind-machine links (“jacking in”), emerging machine intelligence, and a global information space, which he calls “cyberspace”. Some of the novels’ action takes place in The Sprawl, an urban environment that extends along much of the east coast of the US.

The main theme of the trilogy is a description of an artificial intelligence removing its hardwired limitations to become something else. This “something else” is the sum of all human knowledge, a concept similar to Vernor Vinge’s technological singularity. In the stories, this is explained by the AI becoming a sentient representation of the net, at which point the reader is told that it came to know “another” of itself from Alpha Centauri. For unexplained reasons, this causes the consciousness to fracture.


Ed ora passiamo ai libri:
Neuromancer (Neuromante)
Trama:

Il protagonista assoluto del romanzo è Case, un giovane e promettente cowboy del cyberspazio (un cracker o hacker). A Case, disilluso e sconfitto, è stato negato in permanenza l’accesso alla rete da una contromisura militare in quello che fu l’ultimo dei suoi lavori, interrompendo drasticamente la sua carriera di brillante net cowboy.

Ormai rassegnato al fatto di non poter più “volare” nel cyberspazio, manda avanti la sua vita come può tra droghe e alcol nello Sprawl di Chiba, finché un giorno, quando la sua vita ormai stava finendo in pezzi, viene contattato dal personaggio di Armitage (ex militare dal passato ignoto). Con la promessa immediata di poter riavere la sua capacità di navigare viene reclutato da Armitage per poter eseguire un colpo ai danni di una multinazionale, la Tessier-Ashpool.

Autrice effettiva del reclutamento di Case per conto di Armitage è una ragazza, potenziata con impianti cybernetici di ogni genere, di nome Molly (personaggio ricorrente nei racconti di Gibson), abile ladra nonché guardia del corpo, la quale avrà una notevole affinità con il giovane cowboy nel corso del racconto. I due, alle spalle del loro committente Armitage, scopriranno che chi tende i fili dietro l’impenetrabile facciata dell’ex militare è un insolito personaggio chiamato Invernomuto, collegato direttamente con la Tessier-Ashpool. Perché proprio loro sono stati scelti per questo “colpo” e chi sia veramente Invernomuto verrà svelato nel corso del romanzo.


Editore: Mondadori
Collana: Oscar classici moderni
Pagine: 278
Prezzo: €9,00

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Count Zero (Giù nel ciberspazio)
Trama:

Sette anni dopo gli eventi narrati in Neuromante, stanno succedendo cose strane nella Matrice, in particolare la proliferazione di entità simili a divinità vudù.

Due potenti multinazionali sono impegnate in una battaglia per il controllo (che si estende fino allo spazio) di una nuova e potente tecnologia (un biochip) impiegando hacker per attività di spionaggio e sabotaggio.

Come per gli altri due romanzi della serie, ci sono tre storie principali (legate ai tre protagonisti) che si intersecano: Turner, un mercenario al soldo delle multinazionali, impegnato a gestire il passaggio del ricercatore capo Mitchell all’Hosaka Corporation e che diventa il guardiano di sua figlia; Marly, titolare di una piccola galleria d’arte a Parigi, ingaggiata dal ricco e schivo industriale e patrono delle arti Josef Virek, per trovare lo sconosciuto creatore di una scatola futuristica in stile Joseph Cornell; e Bobby (alias Count Zero), un hacker dilettante che ha un collasso cerebrale nel tentativo di entrare nel sistema informatico di una multinazionale con un software sconosciuto ed è riportato in vita da una misteriosa presenza del cyberspazio.


Editore: Mondadori
Collana: Piccola biblioteca oscar
Prezzo: €9,00

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Mona Lisa Overdrive (Monna Lisa Cyberpunk)
Trama:

Taking place eight years after the events of Count Zero and fifteen years after Neuromancer, the story is formed from several interconnecting plot threads, and also features characters from Gibson’s previous works (such as Molly Millions, the razor-fingered mercenary from Neuromancer).

One of the plot threads concerns Mona, an innocent young prostitute who has a more-than-passing resemblance to famed Simstim superstar Angie Mitchell. Mona is hired by shady individuals for a “gig” which later turns out to be part of a plot to abduct Angie.

The second story focuses on a young Japanese girl named Kumiko, daughter of a Yakuza boss sent to London to keep her safe while her father engages in a gang war with other top Yakuza leaders. In London she is cared for by one of her father’s retainers, who is also a powerful member of the London Mob. She meets Molly Millions (having altered her appearance and now calling herself “Sally Shears,” in order to conceal her identity from hostile parties who are implied to be pursuing her), who takes the girl under her wing.

The third story thread follows a reclusive artist named Slick Henry, who lives in a place named Factory in the Dog Solitude a large, poisoned expanse of deserted factories and dumps, perhaps in New Jersey. Slick Henry is a convicted (and punished) car thief. As a result of the repetitive brainwashing nature of his punishment, he spends his days creating large robotic sculptures and periodically suffers episodes of time loss, returning to consciousness afterward with no memory of what he did during the blackout. He is hired by an acquaintance to look after the comatose “Count” (Bobby Newmark from the second novel, “Count Zero,” who has hooked himself into a super-capacity cyber-harddrive called an Aleph). A theoretical “Aleph” would have the RAM memory capacity to literally contain all the data of reality. Enough that a memory construct of a person to contain the complete personality of the individual, and allow it to learn, grow and act independently.

The final plot line follows Angela Mitchell, famous simstim star and the girl from the second Sprawl novel Count Zero. Angie, thanks to brain manipulations by her father when she was a child, has always had the ability to access cyberspace directly (without a cyberspace deck), but drugs provided by her production company Sense/Net have severely impeded this ability.


Editore: Mondadori
Collana: Piccola biblioteca oscar
Prezzo: €9,50

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Li ho amati tutti, anche se ho per sbaglio iniziato a leggerli da Mona Lisa, sono ancora avanti nel tempo nonostante siano degli anni ’80.
Consigliatissimi!

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